SUPRA
Multi-Channel-Soundinstallation

photo: Matthieu Lemarchal 

photo: Matthieu Lemarchal

SUPRA
Multi-Channel-Soundinstallation

SUPRA
Multi-Channel-Soundinstallation

photo: Matthieu Lemarchal 

photo: Matthieu Lemarchal

SUPRA
Multi-Channel-Soundinstallation

The fascination emerging from complex creations of nature and their interaction are focused in the sound installation SUPRA. Interrelationships of different natural phenomena leading to an individuality of a higher order through complex communication, but without hierarchy, are their inspiration.

A tree does not only provide wood or shade, it is part of an overwhelming eco-system. Our earth is a single interacting bioreactor, the human body a natural born networker. Fusing black holes, reacting chemicals, climatic braids or cross-modulating oscillators of a synthesiser: whenever closed structures entwine, fertilise and marry, synergies are created, a superorganism comes into existence. Man interrupts, manipulates, even eliminates these interactions. He regulates and optimizes from the point of view of efficiency, profitability, profit maximization, without respecting the complex structures and interrelationships. In an arrogant way, modern man makes use of everything in the false assumption that he does have to perfect an environment that is balanced in itself. With fateful consequences...

SUPRA is an auditory sculpture that uses the aforementioned processes as sound sources. Soundtechnically processed and alienated, they are subsequently reassembled into an associative sound narrative. Carefully arranged phonographies, sound-discoveries and synthetically composed sound material create aural milieus whose manipulations lead to new entanglements. As in previous works, Mehr searches for the sound behind the sound, elicits new sound phenomena from the collected recordings, crystallises them and places them in the foreground. SUPRA is a homage to the inexhaustible diversity of nature and the hope for its return in an inexorably advancing digital world.

The box system designed by physicist Dr. Florian Jung forms a sculptural sound habitat that can be experienced by visitors standing, sitting, or in motion, and congenially complements the conceptual approach with another aesthetic dimension. The viewable wooden cabinet not only makes the inherent technology visible. The plant material cultivated in the box (moss, lichen, ivy) grows together with the high-tech inner workings of the sound transducer. It serves both tonal aspects (insulation, diffusion) and the thematic continuation of SUPRA. The unique construction illustrates the flawless completeness of organic resources and the unstoppable urge of man to perfect them according to his ideas.

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Die Faszination für komplexe Schöpfungen der Natur und deren Interaktion stehen im Fokus der Klanginstallation SUPRA. Die geheimnisvolle Wechselbeziehung verschiedener Naturphänomene führt durch eine rätselhafte Kommunikation, aber ohne Hierarchie, zu einer Individualität höherer Ordnung.

Ein Baum ist eben nicht nur ein Holzlieferant oder Schattenspender, er ist Teil eines überwältigenden Öko-Systems. Unsere Erde: ein interagierender Bioreaktor, der menschliche Körper: der geborene Netzwerker. Fusionierende Schwarze Löcher, interagierende Chemikalien, klimatische Geflechte, oder cross-modulierende Oszillatoren eines Synthesizers: immer dann wenn sich geschlossene Strukturen umschlingen, sich befruchten und interagieren, entstehen Synergien, entsteht ein Supraorganismus. Der Mensch unterbricht, manipuliert, ja eliminiert diese Wechselwirkungen. Er reguliert und optimiert aus Gesichtspunkten der Effizienz, Wirtschaftlichkeit, Gewinnmaximierung, ohne die komplexen Strukturen und Zusammenhänge zu respektieren. Auf überhebliche Art macht sich der moderne Mensch alles zu Nutze in der falschen Annahme, eine in sich ausgewogene Umwelt perfektionieren zu müssen. Die Folgen sind fatal.

SUPRA ist eine auditive Plastik, die die oben aufgeführten Beispiele als Klangquellen verwendet, künstlerisch verarbeitet und verfremdet um sie im Anschluss zu einer assoziativen Klangerzählungen zu vermählen. Behutsam angeordnete Phonographien, Found Sounds und synthetisch komponiertes Klangmaterial erzeugen aurale Milieus deren digitale Manipulationen zu neuen Verschränkungen führen. Wie in vorangegangenen Arbeiten sucht Mehr nach dem Sound hinter dem Sound, entlockt den gesammelten Aufnahmen neue Klangphänomene, kristallisiert diese heraus und stellt sie in den Vordergrund. SUPRA ist eine Homage an die unerschöpfliche Vielfalt der Natur und der Hoffnung auf ihre Rückbesinnung.

Das von dem Physiker Dr. Florian Jung entworfene Boxensystem bildet ein skulpturales Klanghabitat das von Besuchenden stehend, sitzend, oder in Bewegung erfahren werden kann und ergänzt kongenial den konzeptionellen Ansatz um eine weitere ästhetische Position. Das einsehbare Holzgehäuse macht nicht nur die inhärente Technologie sichtbar. Das in der Box kultivierte Pflanzenmaterial (Moose, Flechten, Efeu) verwächst mit dem Hightech-Innenleben des Schallübertragers. Es dient sowohl tontechnischen Aspekten (Dämmung, Diffusor) als auch dem thematischen Fortführung von SUPRA. Die einzigartige Konstruktion veranschaulicht die makellose Vollständigkeit organischer Ressourcen und dem unaufhaltsamen Drang des Menschen diese nach seinen Ideen zu perfektionieren.

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